آموزشی

آیا می توانید شخصیت خود را تغییر دهید؟ تحقیقات روانشناسی می گوید بله

به گزارش شفق نیوز: آیا تا به حال تست شخصیت داده اید؟ اگر شما هم مثل من هستید، با BuzzFeed مشورت کرده اید و دقیقاً می دانید که کدام آهنگ تیلور سوئیفت “کاملاً با حال و هوای شما مطابقت دارد.” ممکن است بدیهی باشد که آزمون‌های اینترنتی علمی نیستند، اما بسیاری از آزمون‌های شخصیتی به ظاهر جدی که برای راهنمایی انتخاب‌های تحصیلی و شغلی استفاده می‌شوند نیز توسط تحقیقات پشتیبانی نمی‌شوند. با وجود اینکه یک صنعت میلیارد دلاری است، تست شخصیت تجاری که توسط مدارس و شرکت ها برای هدایت افراد به سمت نقش های ایده آلشان استفاده می شود، موفقیت شغلی را پیش بینی نمی کند.

فراتر از عدم پشتیبانی علمی، محبوب‌ترین رویکردها برای درک شخصیت مشکل‌ساز هستند، زیرا فرض می‌کنند ویژگی‌های شما ثابت هستند – یعنی شما با شخصیتی که با آن متولد شده‌اید گیر کرده‌اید. اما مطالعات علم شخصیت مدرن نشان می دهد که ویژگی ها می توانند در طول زمان تغییر کنند و تغییر می کنند.

من علاوه بر مشاهده تغییر شخصیت خودم در طول زمان از کثیف و تنبل به خارج از نمودار در وجدان کاری، محقق تغییر شخصیت و روانشناس بالینی نیز هستم. تحقیقات من آنچه را که در رشد خودم و بیمارانم دیدم تایید می‌کند: افراد می‌توانند عمداً ویژگی‌هایی را که برای موفقیت در زندگی‌شان نیاز دارند شکل دهند. این برخلاف باور عمومی است که تیپ شخصیتی شما را در یک جعبه قرار می دهد و به شما حکم می کند که شرکا، فعالیت ها و مشاغل را با توجه به ویژگی های خود انتخاب کنید.

شخصیت چیست و نیست

به گفته روانشناسان، شخصیت، شیوه تفکر، احساس و رفتار مشخصه شماست. آیا شما فردی هستید که تمایل دارید به موقعیت‌های زندگی‌تان بدبینانه‌تر فکر کنید یا فردی نیمه پر لیوان هستید؟ آیا زمانی که شخصی شما را در ترافیک قطع می‌کند عصبانی می‌شوید یا به احتمال زیاد به او شک دارید – شاید آنها با عجله به بیمارستان می‌روند؟ آیا برای تکمیل وظایف تا آخرین لحظه منتظر می مانید یا از قبل برنامه ریزی می کنید؟

می‌توانید شخصیت را مجموعه‌ای از برچسب‌ها در نظر بگیرید که پاسخ‌های شما را به سؤالاتی از این قبیل خلاصه می‌کند. بسته به پاسخ های شما، ممکن است به شما برچسب خوش بین، همدل یا قابل اعتماد زده شود. تحقیقات نشان می‌دهد که همه این برچسب‌های توصیفی را می‌توان در پنج ویژگی کلی خلاصه کرد – چیزی که روانشناسان خلاقانه از آن به عنوان “پنج بزرگ” یاد می‌کنند.

آیا می توانید شخصیت خود را تغییر دهید؟

شخصیت چیست: مردم معمولاً از شخصیت خود محافظت می کنند – ممکن است آن را به عنوان هسته اصلی شخصیت خود در نظر بگیرید. با این حال، طبق تعاریف علمی، شخصیت، علاقه، دوست نداشتن یا ترجیحات شما نیست. این حس شوخ طبعی شما نیست. این ارزش های شما یا آنچه فکر می کنید در زندگی مهم است نیست. به عبارت دیگر، جابه‌جایی ویژگی‌های پنج بزرگ خود، هسته اصلی شما را تغییر نمی‌دهد. این به سادگی به معنای یادگیری پاسخگویی به موقعیت های زندگی با افکار، احساسات و رفتارهای مختلف است.

آیا شخصیت می تواند تغییر کند؟ به یاد داشته باشید، شخصیت، شیوه تفکر، احساس و رفتار بارز افراد است. و در حالی که ممکن است تغییر شخصیت سخت به نظر برسد، مردم نحوه تفکر، احساس و رفتار خود را همیشه تغییر می دهند.

پرورش ویژگی های شخصیتی که بهترین خدمت را به شما می دهد

خبر خوب این است که این تکنیک های شناختی-رفتاری نسبتاً ساده هستند و اگر به آن علاقه ندارید، نیازی به مراجعه به درمانگر ندارید.

منبع: wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا