تکنولوژی

رایانه‌های شخصی با قابلیت هوش مصنوعی

به گزارش شفق نیوز، کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی ۱۴٪ از فروش جهانی در سه‌ماهه دوم را به خود اختصاص دادند. علی‌رغم این که رایانه‌های شخصی با قابلیت هوش مصنوعی در اواسط سه‌ماهه دوم معرفی شدند، توانستند ۱۴ درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهند. در این بازه، ۸.۸ میلیون کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی به فروش رسید. ۴۰ درصد آن‌ها از سیستم‌عامل ویندوز مایکروسافت و ۶۰ درصد دیگر از macOS بهره می‌بردند.

این گزارش، کامپیوتر مجهز به هوش مصنوعی را به عنوان دسکتاپ یا لپ‌تاپی تعریف می‌کند که شامل یک چیپست یا بلوک اختصاصی برای پردازش‌های هوش مصنوعی مانند واحد پردازش عصبی (NPU) باشد. گزارش مذکور بیان می‌کند که با توجه به اینکه تمامی تولیدکنندگان اصلی پردازنده‌ها نقشه راه خود را برای کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی به خوبی پیش می‌برند. در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ و پس از آن، انتظار افزایش چشمگیر در دسترس بودن این دستگاه‌ها و پذیرش آن‌ها توسط کاربران نهایی وجود دارد.

رشد بازار کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی

دات توضیح داد که تولیدکنندگان پردازنده و OEM‌ها در نظر دارند با ارائه محصولات تکنولوژی جدید در بازه‌های قیمتی متنوع، مشتریان بیشتری را هدف قرار دهند. هم‌چنین، شرکای تجاری تمایل بیشتری به استفاده از ویژگی‌های مرتبط با هوش مصنوعی در کامپیوترها دارند. او اشاره کرد که در نظرسنجی ماه می، نزدیک به ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار داشتند که مشتریان تمایل بیشتری به دستگاه‌هایی با کلید Copilot داشته باشند. او افزود: «عملکرد بازار کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی تا حد زیادی با انتظارات همخوانی داشته است. صنعت همچنان در مسیر عرضه حدود ۴۴ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۴ و ۱۰۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۵ قرار دارد.»

دو نیگ، مدیرعامل و بنیان‌گذار QueryPal، افزود: «ظهور اخیر کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی، تلاش صنعت سخت‌افزار برای حل مسئله کلاسیک تخم‌مرغ و مرغ است. از طریق ایجاد یک پایگاه نصب بزرگ برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن.»

کمبود اپلیکیشن‌ها، مانعی بر سر راه پذیرش گسترده

OEM‌ها به‌طور محتاطانه خوشبین هستند. آن‌ها پتانسیل یک موج ارتقای گسترده را می‌بینند و همچنین به حفظ همسویی استراتژیک با مایکروسافت علاقه‌مند هستند. تمرکز آن‌ها در ابتدا بر روی بازارهای لوکس و کسب‌وکارهاست، قبل از اینکه به بازار مصرف‌کننده گسترده‌تر بپردازند.

این موضوع نشان می‌دهد نفوذ کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی در بازار کامپیوترهای ویندوزی بالای ۸۰۰ دلار از سه‌ماهه اول تا دوم دو برابر شده و از ۷٪ به ۱۴٪ رسیده است. احتمالاً در سال آینده شاهد افزایش تدریجی سهم بازار کامپیوترهای مجهز به هوش مصنوعی به سطح میانی تا بالای ۲۰٪ خواهیم بود. اما کمبود اپلیکیشن‌ها، پذیرش گسترده‌تر را کند خواهد کرد.

اگر بازار اپلیکیشن‌ها به سمت استفاده از این سخت‌افزار حرکت کند. ممکن است در سال ۲۰۲۵ شاهد اولین “اپلیکیشن‌های قاتل” باشیم که باعث پذیرش سریع‌تر می‌شوند. بخش عمده‌ای از این پذیرش اولیه احتمالاً از سوی سازمان‌های بزرگ خواهد بود. کیتاگاوا توضیح داد: احتمالاً شرکت‌های بزرگ‌ترین بخش پذیرنده کامپیوترهای هوش مصنوعی در آینده خواهند بود، زیرا بسیاری از وظایف هوش مصنوعی از ابر به سطح محلی منتقل خواهند شد. این روش برای شرکت‌های بزرگ ارجح است و کامپیوترهای هوش مصنوعی را کاربردی‌تر می‌کند.

تبلیغات بازاریابی تا عملکرد واقعی

هویت موافق است که سازمان‌ها نیروی محرکه اصلی پذیرش کامپیوترهای با قابلیت هوش مصنوعی خواهند بود. اما او افزود: ما انتظار نداریم تا سال ۲۰۲۵ که بسیاری از شرکت‌ها در حال تکمیل یا به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ به ۱۱ هستند، شاهد فرصت واقعی برای پذیرش انبوه باشیم. مطالعات ما نشان می‌دهند که بسیاری از این موارد استفاده مربوط به اشخاصی مانند خلاقان، توسعه‌دهندگان و دانشمندان داده است. بیشترین بهره را از اپلیکیشن‌هایی خواهند برد که می‌توانند از NPU استفاده کنند.

منبع: shafaghnews.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا