تکنولوژی

5 تصویر خفن و نمادین از تلسکوپ فضایی جیمز وب که ارزش دیدن داره!

دو سال از زمانی که تلسکوپ جیمز وب نخستین تصویر رنگی خود را منتشر کرد، گذشته و در این مدت، این تلسکوپ به بررسی پدیده‌های مختلف کیهانی پرداخته و تصاویری خیره‌کننده به ما ارائه داده است. دو سال پیش، تلسکوپ فضایی جیمز وب با انتشار اولین تصویر دقیق از کیهان، علاقه‌مندان به فضا و ستاره‌شناسان در سراسر جهان را شگفت‌زده کرد. اما این تنها آغاز سفر فوق‌العاده این تلسکوپ بود. به عنوان جانشین تلسکوپ هابل، وب مجهز به ابزارهای قدرتمندی است که می‌توانند به اعماق کیهان نفوذ کنند، به نحوی که هیچ تلسکوپی تا به حال نتوانسته است.

داده‌های حاصل از این تصاویر برای ستاره‌شناسان بسیار مهم است، زیرا به آن‌ها امکان می‌دهد که اطلاعات جدیدی درباره پدیده‌های کیهانی کشف کنند و بیشتر درباره نحوه کارکرد کیهان بیاموزند. تاکنون مقالات پژوهشی بسیاری بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده توسط وب منتشر شده است.

علاوه بر اهمیت علمی، عکس ثبت‌شده توسط وب نیز بسیار زیبا و دارای جزئیات زیادی هستند. این تلسکوپ قدرتمند فضایی قادر است به لطف ابزارهای مادون قرمز خود، از میان گرد و غبار کیهانی عبور کند و نگاهی به پشت پرده اجرام آسمانی مختلف از جمله سحابی‌ها یا سیاهچاله‌های دوردست بیندازد. از زمان انتشار اولین تصویر، وب گنجینه‌ای از تصاویر مهم و شگفت‌انگیز از کیهان را به اشتراک گذاشته است. برای جشن گرفتن سفر مداوم آن، در سایت شفق نیوز 5 تصویر از معروف‌ترین تصاویر مرتبط با تلسکوپ فضایی جیمز وب را معرفی می‌کنیم.

تصویر ستون‌های آفرینش

تصویر ستون‌های آفرینش

تلسکوپ فضایی جیمز وب توانست این تصویر دقیق از ستون‌های آفرینش را ثبت کند. ساختارهای آسمانی ساخته‌شده از گاز در سحابی عقاب که شبیه انگشتانی به سمت بالا هستند. این پدیده کیهانی با تصویری که هابل در سال 1995 ثبت کرد معروف شد. اما ناسا به دنبال جزئیات بیشتری بود، بنابراین از وب برای ثبت جزئیات دقیق‌تر این ساختارها استفاده کرد.

هر دو تصویر جذابیت‌های خاص خود را دارند و جنبه‌های مختلفی از این ستون‌ها را به تصویر می‌کشند. به همین دلیل ناسا تصمیم گرفت دو تصویر را با هم ترکیب کند و در یک ویدیو منحصر به فرد، دقیق‌ترین نمایی که تاکنون از این بخش شگفت‌انگیز فضا داریم را ارائه دهد.

لبه یک ابرنواختر

لبه یک ابرنواختر

این تصویر یکی از منحصر به‌فردترین صحنه‌های ثبت‌شده توسط وب است، زیرا فقط برای مدت کوتاهی قابل مشاهده است. این تصویر از ستاره عظیم WR 124 گرفته شده است که در آستانه تبدیل شدن به ابرنواختر است. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که یک ستاره در پایان چرخه عمر خود منفجر شده و ابر بزرگی از گاز داغ و گرد و غبار فضایی را به کیهان منتشر می‌کند.

در حالی که این تصویر به لحاظ بصری خیره‌کننده است، برای ستاره‌شناسان نیز اهمیت دارد تا گرد و غبار کیهانی ایجاد شده توسط این نوع ابرنواخترها را مشاهده کنند، زیرا می‌تواند به روشن شدن نقاط ابتدایی کیهان کمک کند.

سحابی خرچنگ اسرارآمیز

سحابی خرچنگ اسرارآمیز

حالا به بقایای یک ستاره که ابرنواختر شده است، یعنی سحابی خرچنگ، نگاه می‌کنیم که از قرن یازدهم میلادی انسان‌ها را مجذوب خود کرده است. در آن زمان، مردم قادر بودند انفجار ابرنواختر را حتی در روز هم ببینند. این سحابی قرن‌ها توجه ستاره‌شناسان را به خود جلب کرده است، زیرا نزدیک‌ترین نمونه از این پدیده است و در صورت فلکی گاو، در فاصله 6500 سال نوری از ما قرار دارد. تلسکوپ فضایی جیمز وب ستاره‌شناسان را بیش از همیشه به درک چگونگی تشکیل این سحابی منحصر به فرد نزدیک کرده است.

کهکشان شبح‌وار

کهکشان شبح‌وار

این تصویر نسبتاً ترسناک از کهکشان شبح‌وار است که در فاصله 32 میلیون سال نوری از ما قرار دارد و تقریباً به‌صورت مستقیم به زمین نگاه می‌کند. با بازوهای مارپیچی مشخص و زاویه منحصربه‌فردش به سمت زمین، هدف اصلی ستاره‌شناسان برای مطالعه منشاء و ساختار مارپیچ‌های کهکشانی است.

تصویر وب ساختار این کهکشان را با جزئیات ترسناک ثبت کرده است و تصویر قبلی هابل با این داده‌ها ترکیب شده است تا درک ما از کهکشان‌های ستاره‌ساز را بهبود بخشد.

جایی که همه چیز آغاز شد

جایی که همه چیز آغاز شد

مهم است که به یاد داشته باشیم چگونه به اینجا رسیدیم، اولین تصویر رنگی منتشر شده توسط وب در جولای 2022 که جزئیات زیادی را نشان داد. این تصویر خوشه کهکشانی SMACS 0723 را همان‌طور که 4.6 میلیارد سال پیش بود نشان می‌دهد. اگر به عکس ترسناک علاقه دارید از این صفحه بازدید نمایید: عکس واقعی ترسناک

جرم ترکیبی این خوشه کهکشانی به عنوان یک عدسی گرانشی عمل می‌کند و کهکشان‌های دورتر پشت آن را بزرگ‌نمایی می‌کند. این تصویر همچنان فوق‌العاده است و کهکشان‌های دوردستی با ساختارهای کم‌نور که قبلاً دیده نشده بودند را به تصویر می‌کشد، مانند خوشه‌های ستاره‌ای و ویژگی‌های پراکنده است.

منبع: nasa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا