متفرقه

احساسات مختلط – علم اعصاب به بررسی این موضوع می پردازد

والدین بیشماری در سراسر کشور اخیراً فرزندان خود را برای اولین بار در دانشگاه رها کردند. این انتقال می‌تواند طوفانی از احساسات را برانگیزد: درد دل از فراق، غم و اندوه برای تغییر دائمی پویایی خانواده، عدم اطمینان از آنچه در پیش است – و همچنین غرور از دیدن حرکت فرزندتان به سمت استقلال. برخی ممکن است خداحافظی را تلخ توصیف کنند، یا بگویند که احساسات متفاوتی دارند.

در آن سناریو، اگر از شما بخواهم احساس خود را در مقیاس 1 تا 9 ارزیابی کنید، که 1 منفی ترین و 9 مثبت ترین است، چه می کنید؟ این سوال با توجه به شرایط احمقانه به نظر می رسد – چگونه باید به این ترکیب بد و خوب امتیاز دهید؟ با این حال، این مقیاس همان چیزی است که محققان روان‌شناسی اغلب برای بررسی احساسات در مطالعات علمی استفاده می‌کنند و احساسات را مثبت یا منفی می‌دانند، اما هرگز هر دو را در نظر نمی‌گیرند.

من یک متخصص علوم اعصاب هستم که بررسی می کنم که چگونه احساسات مختلط در مغز نشان داده می شوند. آیا مردم واقعاً به طور همزمان احساس مثبت و منفی دارند؟ یا فقط سریع به جلو و عقب سوئیچ می کنیم؟ دانشمندان گاهی اوقات احساسات را به عنوان حالت هایی از مغز و بدن تعریف می کنند که شما را به سمت چیزها یا دوری از آنها برمی انگیزد. مردم معمولاً آنها را مثبت یا منفی تجربه می کنند.

احساسات چه کاری برای شما انجام می دهند

اگر در جنگل راه می‌روید و خرس می‌بینید، ضربان قلب و تنفس‌تان تند می‌شود و به شما میل به فرار می‌دهد – احتمالاً به شما کمک می‌کند تصمیمی بگیرید که شما را زنده نگه دارد. بسیاری از دانشمندان آن واکنش را به عنوان احساس «ترس» می‌خوانند.

به طور مشابه، احساسات گرم در اطراف عزیزان شما را وادار می کند که در کنار آنها بمانید و این روابط را تقویت کنید و به تقویت شبکه اجتماعی و سیستم پشتیبانی شما کمک می کند. این دیدگاه رویکرد و اجتناب از احساسات به توضیح اینکه چرا احساسات تکامل یافته اند و چگونه بر تصمیم گیری تأثیر می گذارند کمک می کند. دانشمندان از آن به عنوان یک اصل راهنما هنگام تلاش برای کشف زیست شناسی پشت احساسات استفاده کرده اند.

اما احساسات مختلط در این چارچوب نمی گنجد. اگر سیستم‌های بیولوژیکی مخالف یکدیگر را مهار کنند و اگر احساسات بیولوژیکی باشند، نمی‌توانید در یک لحظه متضادها را تجربه کنید. این استدلال به این معنی است که نمی توان همزمان دو احساس مخالف را داشت. در عوض باید به جلو و عقب بچرخید. از زمانی که دانشمندان اولین نظریه‌ها را در مورد پایه‌های بیولوژیکی احساسات ارائه کردند، این گونه بود که آنها احساسات مختلط را مفهوم‌سازی کردند.

گره گشایی از بیولوژی احساسات مختلط

در یک یافته به ظاهر متناقض، تحقیقاتی که از تصویربرداری رزونانس مغناطیسی عملکردی یا fMRI برای مطالعه پاسخ‌های مغز به طنز منزجرکننده استفاده کردند، الگویی از فعالیت مغز را پیدا نکردند که از انزجار ساده متمایز باشد. حالات مغزی افرادی که گزارش می‌دهند هم منزجر و هم سرگرم شده‌اند، به نظر می‌رسد که تنها منعکس کننده انزجار است – نه یک الگوی منحصر به فرد برای یک احساس ترکیبی جدید.

اما مطالعات fMRI برنده نوبل، به طور کلی بر میانگین فعالیت مغز در افراد و زمان تکیه دارد. قلب این سوال – تجربه احساسات واقعاً مختلط در مقابل نوسان بین حالت‌های مثبت و منفی – مربوط به کاری است که مغز در طول زمان انجام می‌دهد. این امکان وجود دارد که دانشمندان با بررسی میانگین فعالیت مغز در طول زمان، به الگویی دست یابند که بسیار شبیه به یک احساس است – در این مورد، انزجار – اما اطلاعات مهمی در مورد اینکه چگونه فعالیت تغییر می‌کند یا یکسان می‌ماند را از دست می‌دهند. برای بررسی این احتمال، مطالعه‌ای را انجام دادم تا ببینم آیا احساسات مختلط به وضعیت مغز منحصربه‌فردی که در طول زمان ثابت می‌ماند مرتبط است یا خیر.

احساسات مختلط در مغز

به نظر می رسد این مناطق مغز در قشر مغز که عملکردهای پیشرفته تری را انجام می دهند، حالت های بسیار پیچیده تری را نشان می دهند و به شخص اجازه می دهند که واقعاً احساسات مختلط را احساس کند. نواحی مغز مانند سینگولیت قدامی و قشر جلوی پیشانی شکمی وسطی منابع اطلاعاتی زیادی را در خود ادغام می‌کنند که برای ایجاد احساسات مختلط ضروری است.

منبع: cambridge.org

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا