متفرقه

از چه موتور جستجویی باید استفاده کنید؟

جایگزین‌های موتور جستجو Google عبارتند از Bing، DuckDuckGo، Brave Search و Ecosia مانند قطب‌نما، لامپ و دیگر ابزارهای زمانی انقلابی، موتور جستجو جای خود را در پس‌زمینه‌ای که به سختی قابل توجه زندگی معاصر بود، باز کرده است. استفاده از جستجوی Google ممکن است به اندازه بستن بند کفش تفکر را به خود جلب کند: کاری که هر روز چندین بار انجام می‌دهید، فقط تلاش ذهنی کمتری به خرج می‌دهید مگر اینکه متوجه خرابی‌ها شوید. در سال گذشته Google AI Overviews را منتشر کرد، پلتفرمی که به سؤالات جستجو با مصنوعی پاسخ می‌دهد. -خلاصه های تولید شده توسط هوش به اندازه کافی از این خلاصه ها آنقدر عجیب و غریب بود که شرکت آنها را در یک پست وبلاگ مورد خطاب قرار داد (در حالی که رضایت کاربران نیز بالا بود).

موارد اسپم و هرزنامه گوگل

جستجو برای برخی از محصولات، مانند دستگاه های تصفیه هوا، ابرهایی از هرزنامه های بهینه شده توسط موتورهای جستجو را ایجاد کرد. و قاضی دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای منطقه کلمبیا، آمیت پی مهتا، حکم داد که این شرکت از روش های غیرقانونی برای تسلط بر بازار موتورهای جستجو استفاده می کند. گوگل قصد دارد پس از اینکه مهتا مجازات شرکت را تعیین کرد که می تواند شامل صدور جریمه های مالی یا شکستن بخش هایی از غول فناوری باشد، به این حکم اعتراض کند. علاوه بر همه اینها، گوگل همچنین با یک دعوای ضدتراست به خاطر شیوه های تبلیغات دیجیتالی خود مواجه است.

جوتا حیدر دانشمند اطلاعاتی از دانشگاه بوراس در سوئد، می گوید: گوگل بدتر می شود، یا حداقل ما شاهد کم فایده شدن آن هستیم. به همراه همکارش اولوف ساندین از دانشگاه لوند سوئد، کتاب سال 2019 جستجوی نامرئی و موتورهای جستجوی آنلاین را نوشت. برای کاربرانی که می‌خواهند جستجوهای خود را تغییر دهند، «همه انواع راه‌حل‌ها ظاهر می‌شوند». این موارد می‌تواند شامل افزودن واجد شرایط «site:name» به یک عبارت جستجو برای محدود کردن نتایج به یک وب‌سایت خاص، یا قالب‌بندی تنظیمات Google برای حذف پاسخ‌های هوش مصنوعی به نفع پیوندهای سنتی باشد. اجازه دهید این را برای شما بیاموزم و اگر می‌خواهید از یکی از آنها استفاده کنید. در سایر موتورهای جستجو، انتخاب های شما تا حدودی محدود است.

میزان استفاده موتور جستجو گوگل

نزدیک به 90 درصد از جستجوهای ایالات متحده از طریق گوگل انجام می شود. موتورهای جستجوی دیگر با سهم بازار ایالات متحده بیش از 1 درصد را در نظر بگیرید که توسط تحلیلگر ترافیک وب StatCounter اندازه گیری شده است. سه وجود دارد. Bing مایکروسافت برای حدود 7 درصد از جستجوها استفاده می شود. ایندکس بینگ، که اساساً فهرستی از هر وب سایتی است که از آن آگاه است، منبع اصلی اطلاعات برای موتور دیگری، DuckDuckGo (که برای حدود 2 درصد از جستجوها استفاده می شود) است.

همچنین در نتایج DuckDuckGo، خزنده وب آن رباتی که اینترنت را برای کمک به دریافت اطلاعات مرتبط اسکن می کند و داده های موتورهای جستجوی خاص کمک می کند.

یاهو جستجو (که همچنین حدود 2 درصد از جستجوها را نشان می دهد) از سال 2009 به طور مشابه به نمایه بینگ وابسته بوده است. همچنین دارای خزنده مخصوص به خود به نام Slurp است.

سخن پایانی

جستجوی تنوع این مطالعه نشان داد که برخی از وب سایت های محبوب مانند ویکی پدیا، اینستاگرام و IMDb ، بارها و بارها در میان بالاترین نتایج ایالات متحده ظاهر شد. به طور کلی، 10 نتیجه برتر گوگل با نتایج موتورهای جستجوی دیگر در ایالات متحده حدود 24 تا 25 درصد همپوشانی داشت. Bing و DuckDuckGo 64 درصد از پاسخ‌های خود را مشترک داشتند که لواندوفسکی آن را به نمایه مشترک Bing نسبت می‌دهد. حیدر می‌گوید: «برای بسیاری از جستجوها، تفاوت بین Google و Bing یا حتی DuckDuckGo دیگر زیاد نیست.

اما گوگل، او می‌افزاید، ویژگی‌های قدرتمندی دارد که دیگران ندارند – نقشه‌های گوگل و یوتیوب – که کاملاً در نتایج آن ادغام شده‌اند. لواندوفسکی هشدار می‌دهد که این مطالعه به دلیل اتکا به جستجوهای پرطرفدار محدود شده است. او می‌گوید: «به درستی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که همپوشانی پرسش‌های نادر بسیار کمتر از موارد رایج باشد. اگر سوال برای ویکی‌پدیا مبهم است، موتورهای جستجوی مختلف ممکن است در گوشه‌های مختلف اینترنت به دنبال پاسخ باشند. در چنین مواردی، او استفاده از موتورهای جستجوی متعدد را برای یافتن اطلاعات بیشتر توصیه می کند.

منبع: scientificamerican.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا